لینک های جالب و خواندنی از سراسر وب  [مشاهده تمام لینک ها]

Pot Player Download
Schwan Talghi Umbrella

بیوگرافی سیروس همتی

بیوگرافی سیروس همتی

نام اصلی : سیروس همتی Sirous Hemati
تاریخ تولد : 13 مرداد 1351
محل تولد : تهران
حرفه : بازیگر
تحصیلات : فارغ التحصیل رشته ریاضی
سالهای فعالیت : 1380 تاکنون

 

زندگینامه

سیروس همتی بازیگر ایرانی و متولد سال 1351 می باشد . او در زمینه نمایش نامه نویسی و طراحی صحنه نیز فعالیت دارد.یکی از فیلم های معروف او سریال خداحافظ بچه است که در ماه رمضان پخش می شد.بد نیست بدانید سیروس همتی علاوه بر بازیگری ریاضی نیز درس می دهد و معلم است .از جمله فیلم های همتی, خداحافظ بچه , مارمولک , آشپرباشی , دشمن زن و… است .همتی در زمینه داستان نویسی نیز فعالیت می کند , و داستان ننه کاراته از او منتشر شده است . او در داستان هایش از شیوه طنز استفاده می کند.

تخصص او طراحی صحنه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی مارمولک به کارگردانی, کمال تبریزی و سریال مناسبتی ماه رمضان خداحافظ بچه به کارگردانی منوچهر هادی او را بیش از پیش , مورد توجه و علاقه هنردوستان قرارداد.

آشنایی با سیروس همتی
این بازیگر و کارگردان تئاتر سال‌ها پیش در «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا و «آشپزباشی» محمدرضا هنرمند، نقش کوچکی ایفا کرد و تجربه بازی در چند تله‌فیلم و فیلم سینمایی را داشت.

کارنامه بازیگری سینما
دشمن زن (۱۳۹۶), صله سحر (۱۳۹۴), فرار از اردو (۱۳۹۳), دیگری (۱۳۸۸), پابرهنه در بهشت (۱۳۸۴), یک تکه نان (۱۳۸۳), مارمولک (۱۳۸۲), مزرعه پدری (۱۳۸۲)

بازیگری تئاتر
کامو, خروسک پریشان, بازی تابلوی آخر, یه خونه یه چلچه, برف سبز,


کارگردانی تئاتر
هفتاد و پنج هزار تهران، بزرگداشت چخوف، تئاترشهر، تالار اصلی (۱۳۸۴), ماجرای نیمه شب (شون اوکیسی) تهران، تئاترشهر، تریای تالاراصلی (۱۳۸۲), اسب تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو (۱۳۸۳), پیکر مشترک با گروه پاپتی‌ها تهران، تالار اسوه (۱۳۸۴), ما سه نفر بودیم تهران، تالار اسوه(۱۳۸۷), نیلوفر (تالار اسوه)؛ (۱۳۸۷),



داستان منتشر شده به نویسندگی سیروس همتی
مجموعه داستان «ننه کاراته» اثر سیروس همتی منتشر شد.انتشارات نیستان مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه سیروس همتی نویسنده و بازیگر و کارگردان تئاتر را با عنوان , « ننه کاراته» منتشر کرد.این مجموعه شامل هشت داستان کوتاه از اوست که همگی دارای تمی اجتماعی و خانوادگی است.داستان‌های همتی را از چند منظر می‌توان اثری خوشخوان و قابل اعتنا به شمار آورد.

نخست بهره‌مندی هوشمندانه او از طنز در روایت است که داستان‌های او را بسیار قابل اعتنا کرده است. او طنز را, نه در کلام که در موقعیت‌های داستانی خود جاری می‌کند و توانایی او در خلق چنین موقعیت‌هایی است, که توانسته داستان‌های او را از یکنواختی و معمولی بودن خارج کرده و مخاطب را برای مطالعه با خود همراه کند.

از سوی دیگر داستان‌های همتی به طور عمده با عبارات و جملات بسیار کوتاه همراه شده است. عبارات و جملاتی, که یادآور موقعیت‌های نگارشی در نمایشنامه‌ است که بدون شک بدون ارتباط با هنر او در این امر نیز نیست.همتی در این داستان‌ها بدون حاشیه‌سازی یا بازی‌های زبانی رایج در داستان‌های کوتاه، مستقیم و از دل ماوقع , به روایت دست می‌زند و شرحی از آنچه برای بیان داستانی برگزیده است انتخاب می‌کند.از سیروس همتی پیش از این در مقام نمایشنامه‌نویس آثاری چون «سه سه»، «ریحانه» و «الهه» در, انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.مجموعه داستان «ننه کاراته» را کتاب نیستان با قیمت ۴۵۰۰ تومان و در ۱۰۴ صفحه روانه بازار نشر کرده است.


با توجه به تحصیلات‌تان در رشته ریاضی، چطور به بازیگری، نویسندگی و کارگردانی علاقه‌مند شدید؟
دانش آموخته رشته ریاضی هستم و هنوز هم ریاضی تدریس می‌کنم، اما به هنر علاقه ویژه‌ای دارم. شروع , علاقه‌مندی‌ام به تئاتر به اوایل دهه ۷۰ بر می‌گردد. گرچه پیش از آن در دهه ۶۰ در یک تئاتر به نام, “گوهرشاد” به عنوان سیاهی لشکر حضور پیدا کرده‌ بودم،

اما هنر نمایش دقیقاً از سال ۷۲ برایم جدی شد. برای اولین بار پسر دایی‌ام تقی همتی‌نیا مرا سر تمرین , یک نمایش برد که در کانون حُر اجرا می‌شد. در آن تئاتر برای ۲-۳ ساعت، کنکور و مصیبت‌های , دیگرم را فراموش کردم و از خودم جدا شدم.

بعد فکر کردم که چقدر خوب است آدم از ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۲-۳ ساعت از خودش بی‌خود شود و با تئاتر , وارد یک دنیای جدید شود. با تئاتر یک نگاه جدید به زندگی پیدا کردم و این‌طور بود که روز به روز توجهم, به تئاتر بیشتر شد و در ادامه دامنه فعالیت‌هایم را در این حوزه گسترده‌تر کردم.

به ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که میان ریاضی و هنر هیچ ارتباطی وجود ندارد. آیا واقعاً , همینطور است یا شما توانستید میان این دو ارتباط پیدا کرده و از ریاضی در تئاتر کمک بگیرید؟
اوایل حضورم در تئاتر نمی‌توانستم رابطه‌ای میان ریاضی و هنر پیدا کنم اما از وقتی وارد مقوله کارگردانی شدم، دیدم که به خصوص در کارگردانی رابطه جالبی میان ریاضی و هنر وجود دارد.این‌که شما به عنوان, یک کارگردان، با استفاده از خطوط ذهنی ریاضی یک مثلث تشکیل‌شده از سه بازیگر, روی صحنه تشکیل می‌دهید و رأس این مثلث را در معرض توجه قرار می‌دهید، می‌تواند جالب توجه باشد.

منطق و استقراء ریاضی در رسیدن به نقش و شناخت محیطی تأثیر به سزایی دارد. این‌که کجا دیالوگ اهمیت دارد, و کجا می‌توانید صدای‌تان را بالا و پایین کنید هم می‌تواند از ریاضی تأثیر بگیرد.


رابطه ریاضی و نمایش از زبان سیروس همتی
من در خاطرات ریاضی‌دان‌ها متوجه شدم که تاریخچه‌ آن‌ها چقدر جنبه نمایشی دارند. در تعزیه‌خوانی بیشترین , میزانسنی که استفاده می‌شود، دایره است. شما وقتی حرکت می‌کنید و دور یک دایره می‌چرخید، انگار که یک مسیری را طی کرده‌اید و گویا از بارگاه یزید به کربلا رفته‌اید.

تقسیم‌بندی گیشه هم به نوعی درصدبندی ریاضی است. قوانین ریاضی خواسته یا ناخواسته در تئاتر به کمک آدم می‌آید.

ورودتان به عرصه تصویر و حضور در سریال‌ “خاک سرخ” و فیلم “مارمولک” از چه طریقی میسر شد؟
ورود من به تلویزیون هم از طریق آقای عظیم‌پور اتفاق افتاد. ایشان بازیگردان سریال “خاک سرخ” بود و مرا برای, ایفای نقش “مراد” به آن سریال دعوت کرد. مراد یک پسر عقب‌مانده بود که من تمام تلاشم را , برای درآمدن آن نقش انجام دادم.

سیروس همتی در مارمولک
در آن سریال با آقای حبیب رضایی هم‌بازی شدم و ایشان به عنوان بازیگردان فیلم “مارمولک” مرا برای نقش, یک طلبه در آن فیلم خاطره‌انگیز انتخاب کرد. از این بابت از آقای رضایی متشکرم. همکاری من با, آقای کمال تبریزی بعد از فیلم “مارمولک” به حضور در فیلم “یک تکه نان” منجر شد,

و در ادامه دیگر امکان این‌که من به عنوان بازیگر در فیلم‌های ایشان حضور داشته باشم، میسر نشد اما , به صورت مکتوب ادامه پیدا کرد و من طرح فیلمنامه “طبقه حساس” را تقدیم ایشان کردم , و آقای قاسم‌خانی آن فیلمنامه را نوشت.

شما هم بازیگری انجام می‌دهید، هم کارگردانی و هم نویسندگی. دغدغه‌ اصلی‌تان کدام است, و کدام یک برای‌تان در اولویت قرار دارد؟
اولویت نخست من بازیگری است. احساس می‌کنم هنوز نتوانسته‌ام در عرصه بازیگری توانایی‌های خودم را , به منصه‌ظهور بگذارم. ۳-۴ سال پیش در سریال “خداحافظ بچه” بخشی از توانایی‌هایم را نشان دادم , اما آن اتفاق دیگر تکرار نشد.

در سینما هم با فیلم‌های “مارمولک” و “پا برهنه در بهشت” (بهرام توکلی) خودم را خوب نشان دادم ولی واقعیت‌, این است که یا تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها هنوز به من اطمینان کامل ندارند و یا یک سری شرایط , دست به دست هم نمی‌دهد تا من آن‌طور که لازم است دیده شوم.

احساس می‌کنم توانایی‌های من بالاتر از آن چیزی است که مردم عزیزمان تا به امروز شاهدش بوده‌اند. مطمئنم اگر نقش اول یک فیلم یا سریال را به من بدهند، حسابی خودم را نشان خواهم داد.

خدا را شکر الان یک درآمد ثابت دارم و همسرم هم عضو بیمارستان فارابی است، بنابراین شرایطم طوری نیست , که نقشی را به خاطر پول بپذیرم. الان خود نقش از پول برایم مهمتر است.

متأسفانه امروز نقش‌های خیلی مزخرفی به آدم پیشنهاد می‌شود. جای غم‌انگیزش هم آن‌جاست که عوامل , فیلم‌ها تماس می‌گیرند و می‌گویند فردا کجایی؟! معنایش این است که فردا بیا فیلمنامه را ببین, و همان موقع بازی کن!

من برای این سیستم متأسفم که به این آدم‌ها اعتماد کرده و این‌ها که خودشان کیفیت ندارند و به کیفیت , معتقد نیستند باید مرا انتخاب کنند. برای به دست آوردن جایگاه هنری خیلی تلاش کرده‌ام, اما می‌دانم برای از دست دادن آن کافی است یک فیلم مزخرف بازی کنم تا تمام اعتبار و آبرویم از دست برود.


نظر سیروس همتی درباره بازی هایش
مردم اگر تصویر مرا در تلویزیون ببینند، ممکن است یک لحظه مکث کنند و شبکه را عوض نکنند تا ببینند, سیروس همتی دارد چکار می‌کند اما اگر قرار باشد فیلم و سریال‌های آبکی بازی کنم، دیگر کسی به من توجهی نمی‌کند.

من بچه‌ تئاترم و به تحلیل و دورخوانی عادت کرده‌ام. نمی‌دانم چطور از من می‌خواهند بدون دورخوانی سر فیلمبرداری, بروم و بازی کنم. “خداحافظ بچه”، “مارمولک” و “پا برهنه در بهشت” دورخوانی داشتند و خوشبختانه , همه چیز حرفه‌ای پیش رفت. الان به خاطر همین تفکرهای آبکی است که تلویزیون بیشتر از ۱۰ برنامه خوب ندارد.

دخترهای شما نگار و بهار هم در بعضی از نمایش‌های‌تان بازی می‌کنند. آن‌ها چقدر به بازیگری علاقه دارند؟
هیچکدام بازیگری را دوست ندارند و حوصله‌شان سر می‌رود. من برای نمایش “ح دو چشم” به آن‌ها, احتیاج داشتم چون قصه در خصوص فردی با نام سیروس همتی بود که دو دختر داشت.

در نمایش “صبح بخیر” هم به دخترم احتیاج داشتم چون قرار بود عزرائیل سر یک بچه را ببرد و من فکر کردم , که چه کسی بهتر از بچه خودم برای بازی در آن نقش؟ آوردن بچه‌های دیگران مشکلات خودش را دارد.اگر مادر یا پدر بچه همراه او سر صحنه نیایند، یکی باید برود بچه را از خانه بیاورد. اما من ماشین برای تمرین , می‌گرفتم و بچه‌های خودم را هم با همان ماشین سر تمرین می‌آوردم.


استفاده سیروس همتی از دخترهایش در تئاتر
به ضرورت از دخترهایم در این دو نمایش استفاده کردم و هدفم این نبوده که به زور آن‌ها را در نمایش جا بدهم. در بعضی از تئاترها یا کارهای تصویری، عوامل تئاتر یا فیلم و سریال از بچه‌های خودشان استفاده می‌کنند, و خیلی راحت می‌شود فهمید که آن نقش اضافه است و اگر حذف شود هم لطمه‌ای به داستان نمی‌خورد؛

اما در این دو تئاتر واقعاً به دختر بچه احتیاج داشتم و دیدم که بهتر است از دخترهای خودم استفاده کنم, تا مشکلی برای کسی ایجاد نشود.

1 ستاره
لطفا رای دهید!

در صورتی که با استخراج فایل فشرده با مشکل مواجه شدید جدیدترین نسخه برنامه WinRAR را نصب کنید. لازم به ذکر است پسورد کلیه فایل های فشرده شده www.coffe-net.ir با حروف کوچک می باشد.

نام شما:
رایـانـامه:
متـن نظر:
کد امنیتی:
عکس خوانده نمی شود